Thursday 22 August 2013

JANGAN GUSAR DENGAN PENGGUNAAN AYAT SEMPOI UNTUK PENDIDIKAN OKAY!

Mungkin korang tertanya tanya kenapa sebagai jururawat, cara penampaian ilmu didalam entri pembukaan untuk diabetes aku banyak menggunakan bahasa ayat sempoi, seperti kencing manis dan sebagainya..


.Ianya bertujuan untuk mendidik diri aku sendiri dalam memberi pendidikan kesihatan kepada kategori pelanggan yang mempunyai taraf pendidikan yang sederhana.  Memang ramai pelanggan yang mempunyai taraf pendidikan yang tinggi, namun begitu bagi mereka yang bukan terlibat secara lansung dalam bidang kesihatan, penggunaan ayat perubatan secara menyeluruh tanpa penghuraian boleh menyebabkan kekeliruan juga.

Seterusnya anda yang celik IT lebih mudah mengakses informasi di alam maya, namun begitu untuk memberi input kepada atok nenek, pakcik makcik dan remaja, anda perlu tau bahasa bagaimana untuk digunakan bagi memudahkan kefahaman.  Okay, kita bertemu lagi di entri akan datang, aku akan tetap gunakan bahasa sempoi.....jadi korang yang baca boleh tolong aku menyampaikan lagi.  salam dari alongeton

No comments:

Post a Comment