Saturday 16 December 2017

Ke Pontianak Memandu Kenderaan Sendiri Dari Kuching? JOM!

Jumpa lagi,  nak teruskan cerita trip ke Pontianak, Kalimantan Barat.  KALBAR sebutan penduduknya.  Lost jugak mula-mula dengar sebutan KALBAR dan tulisan pada papan kenyataan.  Lepas tu baru tangkap.  Sukarke?  Tak bahayaka?  Jalan ok ka? Meh cerita satu satu.

Plan asal trip ni, nak pergi menggunakan kenderaan awam iaitu bas ekspress.  Sebab nak tengok pemandangan sepanjang perjalanan.  Naik flight memang tak da dalam plan.  Lepas perbicangan, kami sepakat untuk menggunakan kereta sendiri untuk ke Pontianak.  Maka suami pun sediakan senarai seperti berikut.  Biasanya kalau bercuti ke destinasi yang agak jauh dari kediaman, dia akan buat senarai begini.


Sampai jer kat Tebedu Check Point tu, tak payah nak susah.  Staf kat situ, baiknya imigresen Malaysia dan imigresen Indonesia sangat membantu.  Tanya jer kat dorang nak buat apa, nanti dia orang bagitau.


1.  Ni kena buat dulu ya.  Buat salinan Green Card kenderaan anda jika masih dibawah hakmilik syarikat kewangan (Bank).  Salinan ini perlu di sahkan oleh pihak bank.  Jika kenderaan hak milik sendiri, bawa bersama Green Card kenderaan anda.

2.  Dapatkan borang kebenaran untuk membawa masuk kenderaan anda ke Indonesia di kaunter imigresesn Malaysia (di Tebedu).  Lengkapkan butiran yang di perlukan di dalam borang dan dapatkan pengesahan dari kastam Malaysia (cop).

3.  Setelah kenderaan anda di pandu masuk di Pemeriksaan Kastam Indonesia, dan luggage akan di scan semuanya.


4.   Parking kenderaan di tempat meletak kenderaan, borang di bawa ke kaunter kastam, selepas direkod, melapor ke kaunter polis Indonesia (untuk mendapatkan permit masuk) di dalam bangunan CIQ(Custom, Imigration and Quarantine) Entikong.

5. Setelah itu, pergi ke JPJ, (pejabatnya bersebelahan dengan polis tadi) untuk dapatkan road tax.  Setelah mendapat road tax dan permit barulah ke pejabat insurance yang bersebelahan dengan pejabat ini.

6.  Insurance di beli mengikut tempoh kita akan berada di KALBAR.  Juga berapa orang yang akan dicover oleh insurance tersebut.

Contoh:  kami bertiga untuk seminggu nilai insurance IDR260.000 (RM78.00)

Dah siap semuanya.  Nikmati perjalanan anda




3 comments:

  1. kalau nak bawa motor pulak mcm mana prosedur sama je ke?

    ReplyDelete
  2. Ada rancangan kenderaan sendiri dari Penang ke Kalimantan atau ke Medan wisata sampai Pulau Jawa...

    ReplyDelete