Saturday 1 June 2013

ADIK KESAYANGAN AKU KENA DEMAM DENGGI

Adik2  yang lain jangan terasa hati tau.  Semuanya along sayang. Adik aku sepatutnya balik bercuti hari ni dengan keluarga die (29.05.2013).  Tapi malam tadi dapat pesanan darI adik ipar.



Semua terkejut, sebab tak de pulak dengar cerita die demam ke ape ke.  Risau sangat2.  Demam denggi ni merbahaya tau,  Dianya viral fever, dan management lebih kepada merawat tanda dan simptom.  Tak faham? ok maksudnya kalau ko demam , rawatan demam akan diberikan contohnya paracetamol akan diberi jika tiada kontaindikasi, penggantian cecair kalau mengalami dehidrasi dan lain-lain tanda lagi.

Apa yang dialami oleh seorang yang kena demam denggi? klik sini
First, demam (dah namanya demam denggi kan, mestilah demam.  Tapi die punya demam very typical.  Demam yang tinggi, menggigil dan sangat sakit.  Sakit sendi, lepas menggigil tu kita akan berpeluh banyak dan selalunya demam waktu senja. (aku akan guna bahasa biasa yang senang difahami). Sakit kepala yang amat sangat.  Sakit kat belakang mata, ruam dan apa yang paling merisaukan sebenarnya tentang demam denggi ni sehingga seseorang tu perlu dimasukkan ke wad.

Penurunan paras platelet (salah satu faktor pembekuan darah yang mengelak berlakunya pendarahan berpanjangan), dan penurunan paras platelet ini boleh menyebabkan pendarahan, dan menyebabkan keadaan menjadi serius dan kritikal.

Setibanya adik aku di KIA (Kuching International Airport), aku terus bawak ke klinik.  Asalnya nak balik rumah dulu, lepas ru nak ke Normah Medical Centre.  Sebab aku tengok platelet count pada 28.5.2013 ialah 56000 (normal 1500 keatas).  Nasib hubby suggest je klinik dulu.  Kata adik aku, doktor tak nak discj sebab platelet makin low, yang aku hairan dia oang tak monitor pun parasplateket adik aku (adik aku admit hospital swasta 1 hari 1 malam).  Macamana boleh dia orang bagitau platelet makin turun,sedangkan ujian darah hanya dibuat 2 kali je....Wanna know more about platelet, klik sini

Sampai hari ni 2.6.2013, adik aku masih kad wad lagi.  Aku tak jadik hantar gi Normah, sebab terus refer SGH from klinik.
(Ps n3 terperam selama 5hari)

No comments:

Post a Comment