Sunday 14 July 2013

CHICKEN CHOP BLACK PEPPER SAUCE KAK TON

Hari Sabtu posa hari ke 4, adek aku ajak iftar same2 kat rmh mak ayah.......hihihi actually untuk aku tak yah ajak pon aku mmg bukak posa kat situ.  Selalunya ipar aku akan masak macam2, dan bawak ke rmh mak.  Mak pon pesan, along bukak posa kat sini ye, tak de orang nak masak, okeh no problem.



Aku tanya mak nak masak ape, hhhmmmm dah nampak dah ade ikan tenggiri kat dlm peti ais, korang pon dah boleh agaklahkan menu mak, masak lemak cili api ikan tenggiri.  Aku menung kejap,  fikir nak buat menu ape kat budak2.

Alih2 aku ingat mak ade bagitau, anak buah aku (anak pak ngah ni), kalo mkn kat luar suka order chicken chop.  Aku pon tanya Wani, nak bukak posa dgn chicken chop tak, die angguk2 kepala.  Aku adalah rase bende nie haritu, tak ingat sape yang order masa mkn kat luar, sbb aku bab2 ayam ni tak berapa nak layan sangat.

Sorilah, kali ni resepi aku tak de gambo, kalo ade ni pon aku ambik dari tenet, k.

Aku guna peha ayam, 5 ketul semuanya.

Aku marinatekan untuk beberapa jam dengan:
1 inci hali + 6 ulas bawang putih di tumbuk halus
1 sudu teh lada sulah, 2 sudu makan kicap, 1/2 kiub ayam, sedikit garam dan 2 sudu mkn sos tomato.

Aku soh assistant aku debonekan ayam ni, assistant aku ng cekap ni adalah Baby....hihihi

Untuk black pepper gravy:

Masukkan 4 susu makan butter dan cairkan atas api leoastu madukkan 4 sudu mkn tepung (tapi gravy aku nampak agak pekat, korang kurangkan lah tepung tu jadik dua sudu).  Godek2 lah atas api tu jgn kadi berketol.  Masukkan segelas air panas lebih kurang 300ml dan segelas susu segar.  Aku suka guna ducth lady.  1 kiub ayam, 4 sufu mkn sos black pepper, dan nak kasi warna cantik siket, boh sikit kicap.  Dah elok mendidih, boleh lah kuahkan atas ayam nanti.  La ada tepong berketol ke?  Ala sonang jo tu, boh je dlm blender, blend je.....tapi kasi sejuk dulu tau.

K, ayam yang dah marinate tadi tu, biarkan dulu.  So untuk melengkaokan aku punye chicken chop set menu, aku gi je kat choice supermall tak jauh dari rmh mak dan pegi beli french fries sebungkus dan chicken cocktail.  Sebelom balik aku singgah KFC beli bun dan coleslaw.

Berbalik kita kepada ayam tadi, kita goreng je, tspi sebelim tu biarkan die mandi teping dulu, aku gaul je dengan tepong gandum.....dan hadilnye jadiklah lebih kurang macam hidangan kat gambar bawah ni
Cuma dalam gambar ni takde bun ngan chicken sosej yang pendek2 tu....Apa2pon hidangan aku memuaskan hati pihak juri, hahaha sampaikan orang dewasa tak merasa, semua licin oleh juri2 aku.....hahaha anak2 aku dan anak2 buah aku.  At least die orang dapat hidangan lengkap.


No comments:

Post a Comment