Sunday 11 August 2013

BUDAYA OPEN HOUSE DIHARI RAYA!

Hari ni hari Ahad dan hari raya keempat, anak bujang aku awal2 dah bagitau, mak hari ni banyak open house rumah member.  Sehari sebelum raya, sibuk anak-anak tanya, kita buat open house raya ke berapa?  Dan dengan selambanya aku cakap taun ni tak buat open house bagai sebab kalo ade kat rumah memang pintu selalu bukak.


Taun ni aku nak cuba lari dari budaya open house.  Saban taun aku memang buat, kalo tak raya kedua aku buat raye ketiga.  Tapikan masa open house tu, rakan rakan dan keluarga serbu satu hari macam buat kenduri pulak.  Tak menyempatnye nak duduk duduk tanya khabar atau menyembang, mana taknye ramai sangat.  Macam tak de khusus mase untuk tetamu yang adekalanya memang dah lama tak jumpa.

Hari ni satu hari aku duduk rumah tak gi ziarah mana-mana.  Aku buat je announcement kat akaun fb bagitau hari ni sesapa yang rasa nak dtg rmh, aku ada.  Aku  jemputlah jugak adik ipar aku untuk makan tengahari kat rumah.  Ambik kesempatan dihari raya, aku sengaja masak lebih sikit.  Ramai jugak teman dan rakan yang datang kerumah.  Alhamdulillah.  Rakan karib di bangku sekolah yang aku tak jumpa 12 tahun pun datang jugak berkunjung.  Syukur Alhamdulillah.  Aku tak buat menu berat pon. sekadar lauk paok harian je.  Dan aku rasa, ,macam ni lagi best, sebab aku ada masa duduk bersembang lama dengan die orang, tak delah terkejar kejar.  

Apa apa pun, kalau korang macam aku ni yang suka berziarah di hari raya, tak perlulah open house bagai, memang kalau ade kesempatan memang aku akan tercongok kat rumah korang......hihihi.  Wassalam.
menu hari ni, gulai ikan masak asam, ulam cecah budu, sayur labu dan kacang masak lemak dan pais ikan kembong.

No comments:

Post a Comment