Saturday 3 August 2013

PINDANG/ SINGGANG IKAN PEKASAM


Suka makan ikan pekasam atau pekasam ikan?
Masa aku borak dengan Mek Ery pasal menu berbuka puasa, aku cakap kat die, petang ni nak masak ikan pekasam  masak singgang.  Mek Ery tengok muka aku semacam je.....Boleh ke kak pekasam ikan buat singgang.

Aku kalau dapat pekasam, memang aku akan pelbagaikan cara memasaknya, sebab aku memang peminat pekasam...

Sambal tumis pekasam
Pais pekasam
Singgang pekasam
Goreng kering bercili pon sodap

Tak susah nak buat singgang pekasam ni, bahannya
Cili merah, serai, halia, bawang putih, bawang merah semuanya di hiris.
Lepas tu tumis sampai naik bau, masukkan pekasam ikan dengan berasnye sekali, dan tutup periuk sebentar.
Masukkan air, asam keping, sedikit ajinomoto, biarkan mendidih.  Kalau suka boleh letak sayur, macam aku letak kacang bendi.

Dah siap, kalau nak pedas lagi, boleh letak cili api.

No comments:

Post a Comment