Sunday 25 May 2014

KEK LAPIS JEJAK RASUL

Assalamualaikum semua, jumpa lagi kita.  Hari ni saya teringat dengan satu gambar kek yang mengingatkan saya kepada satu kek yang saya pernah makan masa hari raya tahun lepas.  Saya tanya kepada tuan punya kek, adakah beliau sudi berkongsi resepi dengan saya, tetapi kek tersebut menurut buliau adalah pemberian salah seorang rakannya.  Makanya terbantutlah hasrat nak mencuba kek tersebut.

Alih alih masa sibuk sibuk belek resepi kat internet, nampak pula pic kek ni....tak pasti lah pulak ya atau tidak.  Nilah pic kek tersebut, memang serupa dengan kek yang saya makan tu, saling tak tumpah.  Tapi untuk memastikan ianya adalah kek yang sama, kenalah cuba resepinya, ya tak?

gambar dari blog nurul ain
Resepi pun saya ambik dari blog yang sama.

KEK LAPIS JEJAK RASUL
Sumber: nurul ain

Bahan untuk lapisan hijau.

120 gm mentega
1/2 gelas gula halus
10 biji kuning telur
1 gelas horlick
3 sudu makan tepung biskut marie (biskut marie dikisar)
1 sudu makan pandan paste.

cara membuat lapisan hijau

1.  pukul telur dengan gula sampai kembang.
2.  masukkan mentega dan pukul lagi hingga kembang.
3.  masukkan horlick, tepung roti marie dan pandan paste.
4.  Kukus hingga masak.

Sementara menunggu adunan hijau masak, sediakan adunan putih.

Bahan untuk lapisan putih.

120 gm mentega
1/2 tin susu manis
10 biji putih telur
1/2 gelas tepung gandum

cara membuat adunan putih

1.  pukul putih telur dan mentega sampai kembang.
2.  masukkan susu manis dan tepung gandum.
3.  Sentiasa kacaukan adunan sampai masa nak dilapiskan atas yang hijau tadi.
4.  bila adunan hijau masak, lapiskan adunan putih dan kukus sampai masak.





Tadi dah cuba buat ikut resepi ni, tapi buat 1/2 adunan je.  Ada yang kurang menjadi lah......rasanya resepi tak salah, mungkin saya tak guna sukatan yang sama dengan nurul ain untuk lapisan hijau.....maksud saya sukatan untuk serbuk biskut tu.  Agaknya sudu makan saya tu tak sama banyak dengan sudu makan nurul ain...jadinya macam kat bawah ni.


Rasanya memang sedap, lapisan atas no problem.  Nanti kalau buat lagi sekali, saya nak tukar 3 sudu makan serbuk roti marie tu kepada 1 gelas.   Tapi sekali lagi saya nak bagitau kat sini memang sedap dan memang sama rasa dengan kek yang saya makan tu.  Terimakasih kat tuan punya resepi....Selamat mencuba semua, sampai jumpa lagi ya.

No comments:

Post a Comment