Sunday 25 May 2014

IKAN BILIS MASAK KICAP

Assalamualaikum semua,  janganlah gelak tengok resepi hari ni.  Resepi ni anak bujang saya perolehi dari kawan dia.  Anak bujang saya ni belajar mekanik motosikal di sebuah training institute, tapi hujung minggu akan buat part time kat kilang membuat roti.  Katanya dia pernah makan ikan bilis masak kicap yang dimasak oleh kawan sekerja.



Terus terang saya cakapkan yang saya tak terfikir rupanya masakan yang semudah dan sebiasanya ni boleh menaikkan selera.  Biasa jugak buat ikan bilis letak hirisan bawang besar dan cili merah tuang kicap dan perah limau, tapi tak terfikirkan ikan bilis masak kicap............SubhanAllah.......melimpahnya rezeki Allah.

Bahannya senang je.  Saya bagi resepi dari pemerhatian saya sewaktu angah memasak.

kicap masin
Segenggam (lebih kurang 2 sudu makan) ikan bilis.
6 biji bawang kecil/ bawang merah
2 biji cili merah
rempah tumis secukupnya (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang dan buah pekak)
minyak masak
gula sedikit dan sedikit air





Mula-mula goreng ikan bilis hingga garing.  Angkat dan ketepikan. Tumis bawang, cili merah dan rempah tumis.  Lepas tu masukkan kicap, sedikit air dan gula.  Biarkan mendidih, masukkan ikan bilis dan tutup api.  Dah siap.

Memang sedap lah.  Kalau nak rasa cubalah.  Wassalam.

No comments:

Post a Comment