Sunday 5 October 2014

KEK DANGDUT

Assalamualaikum semua.  Selamat Hari Raya untuk semua muslimin muslimat dimana saja berada.  Dari tajuk memang semua dah tahu apa yang ingin saya kongsikan hari ini, resepi Kek Dangdut.

Gambar yang saya pos kat dalam entri kali ini adalah dari blog lama saya, sarawak and me.  Tak sempat nak ambik gambar semalam.  Itupun anak bujang saya yang buatkan kek ini.  Asalnya saya nak letak entri Kek Pilih Kasih dulu.  

Sebabkan keletihan, saya tiada pilihan selain membenarkan anak bujang saya buat sendiri kek kegemarannya ini.  Seperti yang saya duga, Adha tak benarkan tambah tepung untuk kek ini.  Jadi jangan panik kalau resepi kek ini tiada tepung ya.  Kita mulakan bahan bahannya.

16 oz/  450gm mentega
1 gelas gula
10 biji telur
1 peket kecil susu tepung Nespray segera
1 tin susu pekat (2/3 tin 500gm)
1 tin kecil kaya
1 peket kecil horlicks
Sedikit esen vanila

Cara membuatnya

1.  Pukul mentega dengan gula hingga berkrim.
2.  Masukkan telur satu persatu, pukul hingga sebati.
3.  Masukkan susu pekat, kaya, horlicks dan susu tepung Nespray.
4.  Masukkan esen vanila dan gaul rata.
5.  Kukus lah selama 4-5 jam.

Maaflah, kali ini tidak disertakan dengan gambar langkah demi langkah.  Cubalah, memang sedap.  Anak buah pun sangat sukakannya.

No comments:

Post a Comment