Friday 10 October 2014

THOSAI

Assalamualaikum semua. apa khabar.  Saya sekeluarga sihat jer.  Time hujung minggu macam ni, seronokkan kumpul sekeluarga bersarapan air tangan sendiri.  Sapa yang suka menempel kat kedai Mamak bila hujung minggu, silalah angkat tangan.....ok salah seorang yang angkat tangan tu adalah saya.  Hihihi sebabnya kalau cakap pasal roti canai, thosai, briyani memang trademark kedai Mamak walaupun kedai makan biasa pon ade menu tu.....macam aura dia lagi kuat jer bila dapat makan kat kedai Mamak kan.

Ok, minggu ni kita lepak kat kedai Mak jelah yer (dapur sendiri).  Memandangkan hubby sambut birthday minggu ni, dan tarikh nya jatuh pula dia kena outstation, jadi aku prepare le menu ni untuk hujung minggu....die punyer fav Thosai!  Resepi ni rakan saya yang berbangsa India bagi, sebab tak terfikir pulak godek internet.

Bahannya

2 cawan beras
1 cawan kacang dhal putih
sedikit nasi (saya guna sesudu meja jer)
Optional (yis sikit)

Kita rendam beras dengan kacang selama 8 jam....saya rendam semalaman.  Lepas tu blendkan bersama dengan sedikit nasi dan sedikit air.  Adunan nak kena pekat.  Peram lagi 8 jam (Saya biarkan seharian, sebab saya buat adunan ni pagi dan peram sampai malam.  Lepas tu saya simpan dalam peti ais bahagian bawah, esok paginya baru buat sarapan).  Beginilah rupanya.



Dah tu kita masakkan atas plate tanpa minyak, kalau takut melekat tuang sikit minyak dan ratakan atas plate tu.

Bila nampak macam tepi agak crispy jer dah masak ler tu.  Kita orang cecah dengan kari daging jer....Cubalah.  Kalau nak simpan lebihan adunan tadi untuk minum petang pun boleh, gi letak balik dalam peti ais.


No comments:

Post a Comment