Sunday 18 August 2013

NIGHTMARE SAMPAI SEKARANG

Mak aku iata, makin lama jadi nurse buat aku macam tak de perasaan geli dan takut.  Tu mak aku kata, tapi sebenarnya tak de yang dapat teka apa ada dalam hati kita.  Orang tengok muka selamba badak je bagi treatment kalo orang xsiden, berdarah sana sini.  Masa aku 1st year student nurse pon dah kene mandikan mayat seorang jejaka tampan mati bunuh diri, tembak kepala sendiri, polis tuuu dan bujang trang tang tang.....hihihi.


Tapi ada satu insiden yang buat aku fobia dan buat aku nigthmare setiap kali cerita tentang kes ni keluar.  Kes penderaan kanak kanak.

Baru baru ni heboh dan hangat cerita pasal budak perempuan 5 taun didera ibu sendiri.  Ibu tu, bukan nnya orang lain.  Ibu tu mesti gila, itu bahasa kasar, kalau nak dengar bunyik sedap sikit ada mental disorder.  Nak tau, aku selalu elak nak tau, nak baca atau nak dengar orang cerita pasal hal hal macam ni.  Aku akan yerbayang bayang satu kes yang aku terima agak2 dalam taun 1997 - 1998.

Kesnya seorang budak perempuan berumur 3 taun didera secara sexual dan fizikal oleh abang iparnya sendiri yang dalam keadaan mabuk.  Koma budak comel ni selama 3 hari sebelum meninggal dunia.  Tak dapat nak describe camane sedihnya tengok dia masa mula dibawak ke unit aku....dan kebetulan masa tu abang long pada usia yang sama.   Dan selam tiga hari tu buat nursing kat dia, mandikan dan macam2 lagi.  Ya Allah, mana perginya pertimbangan seorang manusia yang dijadikan sebaik baiknya makhluk ciptaanmu?  Allahuakbar!
kekejaman di Syria

No comments:

Post a Comment