Sunday 14 September 2014

CREAMY CHICKEN WITH POTATO SOUP

Assalamualikum, selamat berhujung minggu.  Hari ini saya sediakan menu ringkas untuk anak anak.  Sup ayam campur kentang berkrim.  Maaf jika resepi saya tidak ikut peraturan buku masakan western, sebab kebiasaannya resepi saya lebih kepada rasa lidah dan diterima oleh juri di rumah saya.  Resepinya sangat mudah.

Bahannya
Gunakan isi ayam bahagian dada yang tanpa tulang untuk lebih mudah
300 gm dan potong dadu

bahan A

1 biji bawang besar di cincang
2 ulas bawang putih di cincang
halia sebesar ibu jari kaki di mayang halus
1/2 sudu teh dried oregano
1/2 sudu teh daun sup kering....daun sup segar pun ok




ubi kentang sebiji di potong dadu kecil
1 kiub ayam
susu segar atau full krim 200ml
tepung gandum 3 sudu meja
Air 1liter

Cara

Panaskan 1 sudu teh butter dengan sedikit minyak masak.  Tumis semua bahan A hingga naik bau.  Masukkan isi ayam dan 1 liter air.  Didihkan sehingga ayam betul betul masak.  Masukkan ubi kentang dan kiub ayam.

  Bancuh tepung dengan susu.

  Tuangkan kedalam sup tadi. Kalau hendakkan tekstur seperti sup vono atau campbell, boleh tambah sikit lagi tepung dan selepas sejuk masukkan dalam food processor dan kisar, kemudian masukkan krim......agi saya leih suka ianya tidak dikisar, ada juga rasa yang perlu di kunyah.  Cubalah....sedap makan dengan garlic bread.



No comments:

Post a Comment